Vi besöker Arvika Fordonsmuseum

June 7, 2008 – 2:32 pm

Meanwhile, back in Värmland…. Efter en god lunch hos Jennys så tog vi en promenad till det närbelägna Fordonsmuséet. Här kan och bör bilentusiasten och nostalgikern tillbringa många timmar. Föreståndaren för museet var strängt upptagen i telefon men vi gick runt i lokalerna och beundrade många intressanta utställningsobjekt. Nog var bilar vackrare förr?´

Det är omöjligt att i ett inlägg redovisa allt som finns på detta museum men jag hoppas att denna lilla provkarta ska inspirera dig till att själv åka till Arvika. Först en Overland modell 91 av årgång 1922. Motorn är en fyrcylindrig sidventilare på  27 hk och bilen kostade ny $525. 1923 blev något av ett rekordår för fabriken Willys-Overland som då sålde 196 000 bilar.

Nedan ser vi ett exempel på det något obskyra märket Invicta, en brittisk bil som introducerades 1925 av Noel Macklin och Oliver Lyle. Detta är en Invicta Black Prince tvådörrars kupé från 1946 och toppventilsexan utvecklade 120 hk vid 4600 rpm. Motorn hade överliggande kamaxlar och dubbeltändning, alltså tolv tändstift. I stället för en konventionell växellåda användes en ”hydro-kinetisk turbintransmission” som var tänkt att ge ett steglöst växlingsförhållande från 15:1 till 4,27:1. Mellan 12-20 exemplar av denna bil lär ha tillverkats.

Över till Tyskland. Denna crèmefärgade skönhet är en Mercedes-Benz 370 S Mannheim Sport av årgång 1931. Detta är det ena av två kända exemplar av modellen i Sverige.

Här ett obskyrt amerikanskt bilmärke: Maxwell. Tyvärr har jag inte noterat några detaljer om just denna modell men en lustig detalj är att jag i fjol sommar under en resa i den amerikanska Södern såg ytterligare en Maxwell i ett garage hos en verkstadsägare och veteranbilsentusiast i östra Tennessee.

Mera engelskt! Nedan ses en ABC Super Sports från 1926. ABC-fabriken tillverkade ursprungligen motorcyklar främst för den engelska armén men efter kriget så slog man sig på sportbilstillverkning. Denna skapelse har en tvåcylindrig luftkyld toppventils-boxermotor kapabel till 40 hk vid  3400 v./min. Men då bilen med sin aluminiumkaross vägde endast 305 kg räckte det till en toppfart på över 95 km/h vilket var mycket snabbt 1926. Ett par egenheter är att man växlar genom att föra växelspaken upp och ner och att en kylarmaskering finns trots att bilen saknar kylare. Vad locket på ”kylaren” är till för? Jo, där fyllde man på bensin! Undrar just hur många missöden som orsakats av denna obegripliga planering….

Erik ”Ockelbo” Lundgren var en känd tävlingsförare och på 50-talet fick han idén att bygga en egen bil med kaross av plast. Han gjorde en avgjutning av en 1954 Ferrari 500 Mondial och tillverkade gjutformar för att göra en egen plastkaross. Sedan kom han på idén att sälja dessa karosser till andra potentiella bilbyggare och fram till början av 60-talet lär han ha tillverkat mer än 50 karosser. Dessa karosser var tänkta att kunna användas med snart sagt vilket chassi som helst och passformen var därför i allmänhet dålig. Detta exemplar är en Ockelbo-kaross på ett modifierat chassi av Alfa Romeo Alfetta 1962. Byggare är Gunnar Ohlsson, Sunne.

Nog är det något visst med märket Cadillac? Blotta namnet ger en vision av lyx, kvalitet och åkkomfort. Här ser vi en Cadillac Series 370-A Coupe V12 från 1931. Den tolvcylindriga motorn på 135 hk vid 3 400 v./min. var baserad på märkets sextoncylindriga motoralternativ som presenterats föregående år. Ett riktigt slagskepp är det, med en vikt på 2,5 ton. Som ny kostade bilen sex gånger mera än en A-Ford från samma år. Detta är det enda kända rullande exemplaret i Europa av denna modell.

Ja, detta botaniserande i underbara gamla bilar, motorcyklar och andra fordon skulle kunna bli hur långt som helst. Jag kan bara rekommendera alla intresserade att själv göra en utflykt till Fordonsmuséet i Arvika. Men låt oss avsluta denna odyssé i bilhistorien med en företéelse som lär väcka nostalgiska minnen hos många. För nog är det väl flera än jag som på den tid det begav sig offrade 8.75 (tror jag att det var) på en ritning på cykelbilen Fantom från Hobby-Förlaget i Borås. Nej, jag lyckades aldrig bygga något fungerande exemplar utan det fick förbli en dröm. Men att det faktiskt finns de som lyckades bevisar detta exemplar som förresten byggdes som projektbil för Teknikens Värld. I dagens miljömedvetna samhälle så måste väl detta vara ett nog så intressant alternativ till bensin- och dieseldrivna motorer. Har någon underrättat Miljöpartiet?

Glöm inte att krama varandra i trafiken och att det är rattmuff på som gäller! För mera information om Fordonsmuséet gå in på http://www.arvikafordon.nu/

Tags: , , , , , , , , , ,

Post a Comment