Om bloggar funnits på Harry Fribergs tid….

April 21, 2010 – 12:44 am

Alla deckarälskare känner till namnet Harry Friberg och Stieg och Ulla Trenter. Från 1940- till 1960-talet var det Stieg som berättade om den världsvane fotografens upplevelser och de deckargåtor och mordfall i vilka han hade en sjusärdeles förmåga att bli inblandad. Efter Stieg’s död fortsatte Ulla att berätta om Harry’s öden och äventyr i ytterligare ett antal böcker. Men detta var ju förstås före Internets dagar.

Ja, Harry Friberg är till yrket fotograf och har efter hemkomsten från ett Europa i krig byggt upp en lönsam bildstudio som främst arbetar med stora företag som kunder. Som en sidonäring ger han då och då i förbigående ut en och annan bilderbok och naturligtvis säljer böckerna i enorma upplagor. Hans framgång bygger på att tillfredsställa ett behov hos svenska industrier och företag att få verksamheten dokumenterad i bild för olika företagsböcker och andra trycksaker. Behoven hos en industri som klarat sig helskinnad genom kriget ökar ständigt och firman expanderar stadigt. Men det kan nog också behövas om man ser till de utlägg som Harry under resans gång gör på lyxiga middagar (ofta med trevligt damsällskap), resor och annat.

Vad han egentligen säljer till företagen är en lösning på att få verksamheten dokumenterad på ett bra sätt. Givetvis görs även reklamfilmer för företags räkning under 40- och 50-talen men  i första hand är det högklassiga fotografier som marknadsför firman och dess produkter. Varken TV eller Internet finns ju och radiomediet är som bekant inte öppet för rent kommersiella inslag.

Hur skulle då Harry Friberg ha verkat i dag om han fortfarande varit aktiv? Jag har lekt litet med tanken hur hans verksamhet skulle kunna appliceras på det nutida medielandskapet. Personligen tror jag att han hade tagit till sig bloggen och andra sociala medier som redskap i sin verksamhet. Vad han hela tiden gjorde under tidigare decennier var ju att dokumentera olika företag och dess verksamhet även om det i första hand var i bild. Ett idealiskt sätt att göra just detta är via en blogg. En företagsblogg.

Begreppet ”företagsblogg” är fortfarande något diffust och även om du söker aldrig så mycket på detta begrepp så hittar du sällan några goda exempel på hur bloggen konkret kan användas i ett företags verksamhet. Vad är en företagsblogg och vad ska den innehålla? Visst finns det företagare som bloggar. Men blir bloggen för den skull en företagsblogg? Studio Friberg fann sin nisch i att hjälpa företag att ta fram bildmaterial för böcker, kataloger och trycksaker. På samma sätt tror jag att han i dag hade hjälpt företag med att ta fram bilder och textunderlag för att fylla företagets bloggar. Givetvis hade han även arbetat med bilder för hemsidor men just bloggen tror jag hade varit hans rätta element. På samma sätt som en journalist åker ut för att göra ett reportage så hade han samlat material i ord och bild för att fylla företagens bloggar. Ytterst få företagare skulle avsätta arbetstid för att själva skriva och ge ut en bok om företaget och inte många är heller beredda på att lägga erforderlig tid på en företagsblogg.

Varför skulle då ett företag vilja hyra in extern kompetens för att sköta en blogg? Ja, några orsaker kan vara att

– slippa ta tid från andra uppgifter i företaget
– få uppdateringarna gjorda regelbundet
– spara pengar
– lätt få ut sitt budskap väl formulerat i ord och bild
– profilera sitt företag bättre
– dra trafik till hemsidan
– hitta nya prospects
– interagera med företagets kunder

Jag kan tänka mig många andra argument. Det finns i dag konsulter som erbjuder utbildningar i ämnet företagsbloggar men hur många hjälper till med att utföra det journalistiska hantverket? Då talar jag inte om att skriva annonscopy utan att leverera bloggtexter och bilder som speglar företaget och dess verksamhet på ett bra sätt och ger ett mervärde till dess övriga närvaro på webben. Att förutsätta att företagare själva ska uppbåda tid och engagemang för att företagsblogga är väl optimistiskt. När väl den första entusiasmen lagt sig så brukar den välbekanta ”roulettehjulseffekten” göra sig gällande: bloggandet saktar in mer och mer för att slutligen stå helt stilla. Tänk om företagets redovisning skulle skötas på samma sätt. Men där hyr man vid behov in redovisnings- och ekonomikonsulter som ser till att hålla hjulen rullande.

Företagsbloggar är något som jag tror att Studio Friberg till en stor del hade arbetat med i dag. Liksom fotoarbetet på 1940-talet var fokuserat på trycksaker så tror jag att det journalistiska och dokumentära tänkande som präglade dåtidens verksamhet i mångt och mycket hade flyttats över till avdelningen sociala medier där just bloggen hade haft en central roll. Nu finns ju inte längre Harry Friberg med oss och företagsbloggar är fortfarande för många ett vagt begrepp. Särskilt för företagarna. 

Vad säger då sakkkunskapen? Internet World tycker att du som företagare ska bli “kundernas blogghjälte“. Som exempel tar man upp Blondinbella och andra modebloggare. Tidningen tipsar också om 13 steg till en intressant företagsblogg. Blir du som företagare av dessa artiklar mycket klokare om hur du ska använda en företagsblogg i din specifika verksamhet vare sig du nu jobbar som guldsmed eller säljer kraftfoder? Nej, jag tänkte väl det. Nog vore det väl perfekt att bara kunna slå en signal till Harry Friberg som ryckte ut med sin kameratrunk och fixade jobbet åt dig? Alternativt förklarade för dig exakt hur du ska använda bloggen i just din verksamhet.

Tags: , , , , , ,

  1. One Response to “Om bloggar funnits på Harry Fribergs tid….”

  2. Hittade hit när jag sökte efter information om årets skivmässa i Hova. Trevlig blogg!

    Mvh
    GeHå!

    By Gammal Hårdrockare. on Apr 24, 2010

Post a Comment