Besök hos Torpedbåtsgnistarna på Gålö

September 8, 2008 – 12:30 pm

Lördagen den 6 september ställde föreningen Torpedbåtsgnistarna välvilligt upp för att berätta om sin verksamhet ute på den gamla Gålöbasen. Som namnet antyder så är det en förening av radiohobbyister med ett förflutet i flottan och särskilt då dess torpedbåtar. Termen ”gnistar” är synnerligen passande då mycket av amatörradiokontakterna sker via telegrafi. Vi var tio medlemmar i Mälardalens Radiosällskap som slöt upp och det skulle visa sig bli ett mycket intressant och givande besök som även kom att handla om mycket annat än radio.

Medlemmarna är även med i föreningen MTB-veteraner och man har arbetat dels med att återställa radiostationerna ombord på två gamla torpedåtar, T26 och T56, till originalskick och dessutom har man byggt upp ett litet radiomuseum ute på Gålö. Det har varit ett riktigt detektivjobb att rekonstruera hur stationerna en gång såg ut och då bilder och ritningar inte gått att få fram så har man många gånger fått gissa sig till hur radiohytterna ombord var inredda. Efter att ”gnistarna” berättat om sin verksamhet så var det så dags att titta närmare på båtarna, T26 och T56.

En av de verkliga veteranerna i föreningen är Elon Wersén som började i maskin på motorpedbåtar redan 1948 och han hade mycket intressant att berätta om gångna tider. Trots att det lilla maskinrummet ombord kan tyckas som en trång och obekväm arbetsplats så hade tjänsten andra fördelar. Bland annat då att man fick gå i land och övernatta på lämpligt hotell eller pensionat när man var ute på seglats. De relativt lätta och motorstarka båtarna var byggda för att kunna röra sig snabbt och kunna förflytta sig ur skottlinjen vid beskjutning. Toppfarten kunde ligga på 40-45 knop och maskinkonstruktionen från 30-talet har med smärre modifieringar överlevt under åren. Båtarna var bestyckade med två torpedtuber och hade en besättning på 10-12 man. Just denna regniga dag insåg vi att det kanske inte var speciellt behagligt att stå till rors på den öppna kommandobryggan.

Lyckligtvis blev dessa torpedbåtar aldrig indragna i strid under kriget men låg självfallet hela tiden i beredskap, oftast ute i skärgården. I samband med den så kallade Catalinaaffären 1952 deltog båtarna i sökandet efter det nedskjutna signalspaningsplanet och Elon berättar att han för första gången fick höra om vad som hänt när han kom till Stockholms central på väg hem på permis. Han var alltså inte ombord vid tillfället men säger idag att han gladeligen hade återvänt frivilligt för att vara med i sökandet om han fått vetskap om vad som hänt tidigare. Här ser vi Elon i sitt rätta element, maskinrummet på T26.

En annan veteran fanns med i vår grupp. Han tjänstgjorde på torpedbåt vid Gålöbasen 1956 och demonstrerar här en tidig variant av snabbtelefon.

Torpedbåtsgnistarna är alltså en förening av radioamatörer och i den gamla radioverkstaden ute på Gålö har man inrett en museiradiostation med apparatur från förr. Medlemmarna är aktiva på amatörbanden med signalen SMØMTB där MTB står för motortorpedbåt. Som kuriosum kan nämnas att vår monark även han har en båt liggande ute vid Gålö och dess signal är förstås SMØHMK. En av våra guider, Stellan Wersén – för övrigt son till Elon – är mycket aktiv som radioamatör och han berättar om svårigheterna att få fram ”rätt” prylar för att göra museistationen och radiohytterna ombord så autentiska som möjligt. Men vi tycker nog att man har lyckats riktigt bra.

Det är dom små små detaljerna som gör det…. Lägg märke till den tidsenliga mätartavlan och elledningar av modell anno dazumal.

Vi gick även ombord på robotbåten HMS Ystad som drivs som museifartyg av en annan entusiastförening, Föreningen Svenska Robotbåtar. Föreningen har ett avtal med Statens Maritima Museer och i arbetet ingår bland annat utbildning av besättningar och underhållspersonal, underhåll av fartyget och att samla dokumentation om fartyget samt inte minst att sprida kunskap om fartygstypen till allmänheten. Som ett led i denna strävan planerar man att skapa ett levande fartygsmuseum i Stockholms innerstad med HMS Ystad som huvudattraktion.

Ombord på HMS Ystad har man större utrymmen till sitt förfogande än på de små torpedbåtarna. Här ser vi stridsledningscentralen ombord på fartyget.

Det gäller för skyttarna och de som laddar kanonen ombord på HMS Ystad att inte ha anlag för sjösjuka eftersom deras arbetsplats är inne i själva kanontornet. Eftersom kanontornet snabbt kan svängas i olika riktningar beroende på ordergivningen från eldledningscentralen så kan det säkert kännas nog så snurrigt ibland. Säkerhetsbälten är givetvis ett måste och de som laddar kanonen är fastsurrade med ett midjebälte.

I närheten av HMS Ystad ligger två gamla minsvepare i malpåse.

Minskörden tycks i alla fall ha varit god.

Om du vill veta mera om föreningen Torpedbåtsgnistarna så kolla deras hemsida. Hjärtligt tack till er alla för ett intressant och givande besök.

Tags: , , , , , , ,

  1. 9 Responses to “Besök hos Torpedbåtsgnistarna på Gålö”

  2. Intressant inlägg!! Finns ju ett par MTB till i föreningen. Och sedan en numera live Spica-båt – den första:
    http://www.youtube.com/watch?v=A5mIMD3bbUM

    By fred on Sep 8, 2008

  3. Mycket proffsigt! Hälsa “HelgeMartinKalle” 🙂

    By Gubben on Sep 8, 2008

  4. Det måste varit väldigt intressant! Och ni kunde väl inte fått en så värst mycket bättre guide.
    Vad roligt de måste haft när de byggde upp sitt radiomuseum – jag antar också att det är ett arbete som är svårt att släppa.

    By Lussan on Sep 8, 2008

  5. Fred: Ja, det är stimulerande att det finns entusiaster som bevarar en del av vår historia. Heder åt dem!

    Gubben: CG hälsar tillbaka!

    Lussan: Jo, jag fick också uppfattningen att gänget där ute går in för det med liv och lust. Ja, så blir det ju när man brinner för något. Precis som du brinner för dina äppelkakor….

    By ronnybgoode on Sep 8, 2008

  6. Tittar in och vinkar!
    Det var mycket att läsa ikapp här hos dig idag/kvällen innan.
    Himmel så flitig du varit. Jag har för mig att min bror gjorde
    sin militärtjänstgöring på en MTB, som utgick från Karlskrona.
    Himmel så länge sedan det var! I början på 60-talet. Ingen
    av oss är ung längre.

    By ginger06 on Sep 9, 2008

  7. Jodå, Ginger, man är så ung som man känner sig! Somliga människor tänker inte på födelseår utan bara kör på och lever vidare. De håller sig också förvånansvärt ungdomliga och fräscha. Ett bra exempel tycker jag framgår av detta inlägg. Det är nog mera attityd och inställning till livet som räknas än när man är född. Tror i alla fall jag….

    By ronnybgoode on Sep 9, 2008

  8. Härligt med dessa eldsjälar som dessutom vill dela med sig av det de pysslar med! Och härligt att du skriver om det!
    Arbetet i kanontornet låter ju som en helsnurrig uppgift, harr harr.

    By Car Bil on Sep 9, 2008

  9. Ja, jag hade nog tur som hade min arbetsplats till sjöss i radiohytten – och dessutom i handelsflottan.

    By ronnybgoode on Sep 9, 2008

  1. 1 Trackback(s)

  2. Oct 9, 2008: Bulletiner från Vita Huset » Blog Archive » DX-ing på Gålö

Post a Comment