Om att sälja inlines till mormor och om Tele2

September 15, 2008 – 10:05 pm

Konstig rubrik, kan tyckas. Ja, den kom faktiskt till genom ett inlägg av Gubben vid Rämen som i dag beskriver den personliga service han får hos sitt lokala apotek. Visst är en personlig service och en nära relation till kunderna en bra förutsättning för att kunna sälja mera. Dessutom så oändligt effektivt när det gäller att knyta kunderna till sig med starka band. Ja, då kan man till och med sälja inlines till mormor.

Ett klassiskt begrepp inom marknadsföring är 4 P – Pris, Produkt, Plats och Påverkan. Faktorer som förutsätter att kunden är påverkbar för säljbudskap. Det handlar om att kränga och jaga avslut. Som ett alternativ till denna strategi  brukar begreppet relationsmarknadsföring framhållas, där relationen mellan säljare och kund är det fundamentala. Men förutsätter då inte all marknadsföring en relation med kunden? Om man nu vilja sälja mera till samma kund så gäller det att inte fokusera alltför starkt på snabba avslut och hasta vidare till nästa blomma.

Ett perfekt exempel på praktisk marknadsföring, långt innan begreppet relationsmarknadsföring myntades, är den lokale lanthandlaren, salig i åminnelse och numera bortkonkurrerad av stormarknader och köpcentra. Han/hon kände sina kunder och deras behov mycket väl. Så när till exempel gamla fru Andersson kom för att handla så kunde handlaren till exempel föra på tal att ”säj, ska inte dotterdottern konfirmeras nu snart?”. Jo, så var det ju. Har fru Andersson tänkt på någon lämplig present än? Nej, hon hade faktiskt inte kommit på något än och diskussionen fortsatte. ”Hur vore det med ett par inlines? Det är något som blivit väldigt populärt nu”. Handlaren förklarar närmare och erbjuder sig att ta hem ett lämpligt par i god tid före konfirmationen. Ja, så kunde det gå till när mormor köpte ett par inlines. Relationen mellan handlare och kund byggde på ett ömsesidigt förtroende och förhållandet gagnade båda parter.

Jag kommer att tänka på denna situation ibland när jag uppvaktas av allehanda telefonförsäljare, coachade i sann 4P-anda. Ett extremexempel är Tele2 som tydligen lägger ut sina säljuppdrag på en myriad av olika callcenter utan något gemensamt kundstöd. Detta resulterar i att en mängd förhoppningsfulla telefonsäljare med de mest skiftande dialekter ringer till mig gång på gång för att erbjuda samma  tjänst. Till slut så har blotta varumärket Tele 2 blivit som ett rött skynke för mig och jag är beredd att hellre ta ett både dyrare och kanske sämre alternativ bara för att få lite lugn och ro. Knappast en verkningsfull försäljningsstrategi för den som vill bygga varaktiga kundrelationer.

Det är möjligt att de 4 P:na en gång fungerade bra. Men i dagens interaktiva medievärld med såväl ökat brus som hårdare konkurrens så är jag övertygad om att kundrelationen är viktigare än någonsin. Jag ser fram emot den dag när även Tele2 inser detta….

Läs även vad andra bloggar skriver om , , , ,

Prenumerera på min blogg (RSS) och Kommentarer (RSS).

 

Tags: , , , , , , ,

  1. 4 Responses to “Om att sälja inlines till mormor och om Tele2”

  2. Om du menar vem av råspånen som vann så kan jag meddela att BBs lag förlorade. Känns dock inte som man siktar på vinst i Extra Extra. Huvudfokus ligger väl snarare på vem som kan producera mest skitsnack på kortast tid.

    Bella sa inte mycket, och när hon väl sa någonting så var det bara pinsamt.

    http://viastream.player.mtgnewmedia.se/inner.php?TvSkin=tv3_swe&TvFlag=tv3 – Där har du klippet! 🙂

    By Yllet on Sep 16, 2008

  3. Håller helt med dig Ronny, man blir bara trött och avigt inställd till att alla “säljare” som är stöpta i samma mall. Då är en personlig kontakt och åsikt från säljaren guld värd…

    By Farbror Sid on Sep 16, 2008

  4. Som på apoteket, alltså!

    By Gubben on Sep 16, 2008

  5. Yllet: Tack för info. Tyvärr fungerade inte TV3:s spelare i min burk. Knappt att jag får in dem på TV:n…. Men jag litar på ditt ord.

    Farbror Sid: Ja, något som jag lever länge på är den tjej som ringde och ville sälja lotter till förmån för SSU. Aldrig att jag stödjer dem! sa jag. Efter mitt avslag så sa hon: Ja, jag förstår dig. Det skulle inte jag heller ha gjort…. Heder åt denna dam som vågar hålla på sin integritet.

    Gubben: Right on!

    By ronnybgoode on Sep 16, 2008

Post a Comment