På festplatsen

July 17, 2008 – 7:56 pm

År 1958 kunde alla som besökte Skå Festplats bland annat rocka loss till Rock-Ragge & His Four Comets och andra av dåtidens storheter. Glädjande nog är Ragge efter alla dessa år fortfarande i högsta grad still going strong. Men hur är det då med Skåparken? Ja, liksom folkparker över hela landet har tynat bort så har även verksamheten på denna festplats legat för fäfot. Men nu verkar en ljusning vara i sikte. En försmak fick vi igår när Spoke Island Cruisers anordnade en bilträff i den härliga sommarkvällen. Om någon undrar över namnet så härleds det från engelskans spoke, alltså eker. Ekerö, med andra ord.

Klubbens ordförande Janne Carlsson berättar att man genom ett avtal med Ekerö kommun fått tillstånd att använda parken och tanken är både att den ska rustas upp och att evenemang för såväl klubbmedlemmar som allmänheten ska ordnas. Dessutom är planerna att i anslutning till festplatsen ordna en lokal där medlemmarna kan träffas och meka med sina bilar.

Ordförande Carlsson och en Chevrolet Corvette cab.

Spoke Island Cruisers vänder sig till bilentusiaster inom Ekerö kommun och har idag 21 medlemmar. Klubben är något nischad då innehav av en amerikansk bil är ett inträdeskrav. Men kanske räknas till exempel en Volvo Amazon med amerikansk V8? Bland de bilar som ställdes ut vid gårdagens träff fanns flera custombyggen och hot rods.

Även om parken är något sliten så finns de gamla stånden fortfarande kvar. I ett av dem ordnades burkkastning, i ett annat såldes kaffe och mackor. Ja, faktiskt var det nästan så att man kunde förnimma stämningen från en tid för länge sedan igår. Visserligen var det inspelad musik som hördes från den gamla dansbanan, dock gamla 50- och 60-talsgodingar. Men varför inte bjuda in Rock-Ragge och hans vapendragare så här femtio år efteråt när verksamheten kommer igång på allvar? Nu är det läge för Skå festplats att vakna upp ur sin Törnrosasömn.

Den gamla dansbanan finns ännu kvar på Skå festplats.

Varför ser man inga firmabilar av detta slag ute i trafiken? Borde väl vara ett perfekt sätt att marknadsföra sig och sticka ut.

Nej, det var inte Cannon som tittade förbi. I alla händelser en 70-tals Lincoln Continental.

Ett exempel på smakfull lätt customisering. Men årsmodellen, någon?

Original-Mustang och street rod sida vid sida.

Nej, detta är faktiskt inget renoveringsobjekt utan bilen är så gott som färdig. Ägaren, Joakim Nilsson från Färentuna, berättar att han föresatt sig att bygga en rod för under 10 000 kronor – och han har lyckats! De dyraste komponenterna var Cheva 350:an med dito låda. Ramen kommer från en Duett och delar av karossen är från en A-Ford. Och, ja, den är faktiskt tänkt att köras så här…. Ska vi gissa att Joakim, till vänster i bild, hoppas på vackert väder i sommar? Jag menar med tanke på taket….

Tags: , , , , , , , , , , , ,

  1. 11 Responses to “På festplatsen”

  2. Så man behöver alltså inte åka ända till Amsterdam för upplevelser?!? Ha en härlig vecka! // maluca

    By maluca on Jul 18, 2008

  3. Har inget att tillföra… utan vill bara skriva att det varit intressanta och trevliga inlägg…

    By Farbror Sid on Jul 19, 2008

  4. Det där var verkligen trevligt. Tro det eller ej, men jag har nog inte besökt en folkpark mer än kanske högst 10 gånger i mitt liv.

    Här hos mig har man på fredagkvällar veteranbilutställning på en stor parkeringsplats. Nu är det ett tag sedan jag var där, men du påminde mig om att tänka på det. Det kan vara värt ett återbesök bland “dollargrinen” for visst ar de fina.

    Funderar lite på hur mycket de här gamla V8-orna dricker …
    Det kan vara förklaringen till att de inte är “firmabilar” 🙂

    By ginger06 on Jul 19, 2008

  5. Ah, du hade med andra ord en ganska behaglig dag den 17/7? Tack för titten!

    Och nu har jag besvarat din utmaning. Väldigt fåordigt och seriöst. Inte. 🙂 Det enda som återstår av uppgiften är att berätta vad som saknas i RonnyBGoode-bloggen. Hmmmmm, hmmmmm, HMMMMMM…..? Det är nu man ska ge konstruktiv kritik alltså? Men den här bloggen är ju så RonnyBGoodig, så varför ändra på den? Tycker att du har en bra variation i både ton och innehåll. Om jag riktigt anstränger mig då?

    Tja, det skulle väl vara en intressant filmfil där du berättar allt om dig själv, som på en anställningsintervju, bara utförligare. 🙂 En sådan borde förresten finnas i ALLA bloggar jag läser, utom i min egen. (Nej visst nej, jag läser ju inte min.)

    Trevlig sommar!

    By Lussan on Jul 20, 2008

  6. Vilka roliga och intressanta bloggreportage du gör!
    Vilka härliga bilar! Fick Joakim Nilsson bilen godkänd av Bilprovningen, eller det finns kanske speciella regler för sådan här bilar? Eller…?

    Nu glömde jag bort vad jag… jo! Apropå folkparker så plåtade broder Carlos en fokparki Nynäshamn där han bor. Men den var fallfärdig och revs bara några dagar senare. Det är lite märkligt med sådana platser, det är som man känner svunna tider om man låter fantasin sväva iväg…

    By Car Bil on Jul 22, 2008

  7. Den där rodden föll mig i smaken – annorlunda, fräck, och lackbefriad!

    By Gubben on Jul 22, 2008

  8. Lincolnen är en Continental mk IV från 1974, den gröna mild customen är en Chevrolet 1947, 1946 hade en mindre grill med sarg runt och 1948 fick en vertikal ribba i mitten.

    By Mårten on Aug 15, 2008

  9. Tack för komplettering med detaljuppgifter Mårten! Tryggt att du finns med….

    By ronnybgoode on Aug 15, 2008

  10. vart med å renoverade en cheva 48: för många år sen, en bil jag saknar idag då å då, finns med på :
    http://svammelsurium.blogg.se/2006/june/en-midsommardag-i-lysekil.html

    By Mårten on Aug 15, 2008

  11. Tänkte gissa på 46:a på Chevan, men såg att det hade varit lite fel… *Oops*

    By iZac on Oct 12, 2009

  1. 1 Trackback(s)

  2. Oct 7, 2009: Bulletiner från Vita Huset » Blog Archive » Magert år för Spoke Island Cruisers - hittills….

Post a Comment