Kraften hos alternativa medier

August 17, 2008 – 8:23 pm

IT-entreprenören och näthandlaren Dan Nilsson berättar i ett blogginlägg hur han av fraktföretaget UPS avkrävts betydande belopp för att företaget ska korrigera en felaktig momsdebitering som de själva gjort. Ja, detta är en partsinlaga och UPS har inte kommenterat inlägget. Men däremot har många andra bloggare reagerat och länkat till inlägget för att få upp det bland de tio första sökträffarna i Google.

Hur har då aktionen lyckats? Jodå, rätt väl får man nog säga. När jag vid 19-tiden söndag kväll söker på ”UPS” på svenska Google så ligger länken till Dan’s inlägg på nionde plats i Tio-i-Topp-listan. Vad händer om flera bloggare fortsätter att länka till inlägget? Kommer vi snart att se det stiga ännu högre och kanske till och med passera UPS’ egen sida?

Vad vi nu ser har inslag av såväl viral marketing som sökmotoroptimering/SEO. Samtidigt visar det på kraften i bloggmediet. Rikspressen skulle sannolikt inte ha tagit upp själva ämnet i inlägget. Men om nu det sensationella skulle inträffa att Dan Nilsson’s inlägg går upp till första plats i Google så är det ju onekligen en nyhet som förtjänar att kommenteras. För att inte tala om att alla bloggare som länkat till inlägget sammantaget har ett betydande besöksunderlag och därmed ger god exponering åt själva budskapet.

Det ska sannerligen bli intressant att följa fortsättningen. Kommer flera bloggare att göra gemensam sak? Du, kanske? Då länkar du lämpligen till inlägget med UPS som ankartext. Vad som menas med ankartext? Jo, den del av texten som är länkad. Själv länkar jag av intresse för att se vad som händer och inte minst för att studera bloggmediets potential. Och, inte minst, för att se om någon reaktion kommer från UPS.

Till sist vill jag bara tillägga att jag tycker att de associationer till Nazityskland som anges i början av inlägget var ganska onödiga i sammanhanget….

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Tags: , , ,

  1. 4 Responses to “Kraften hos alternativa medier”

  2. Jag tror att Google skulle kunna tjäna extra på att erbjuda en service där kritiska hemsidor/bloggar hamnar längre ner på söklistan mot att den angripna aktören betalar en liten avgift på XXXXX dollar. En slags beskyddarverksamhet i cyberrymden…
    😉

    By Peter Harold on Aug 19, 2008

  1. 3 Trackback(s)

  2. Aug 28, 2008: Bulletiner från Vita Huset » Blog Archive » Dan mot Loopia – en nutida David mot Goliat
  3. Sep 7, 2008: Hur gick det med Dan och UPS | Disruptive - En blogg om entreprenörskap, riskkapital och webb 2.0
  4. May 20, 2009: Bulletiner från Vita Huset » Blog Archive » Kraften hos ankartext vid sökmotoroptimering - och töntig rixradio

Post a Comment