Det kom ett samtal från Fränsta
September 5, 2008 – 12:56 pmNär man minst anar det så händer det! Just när jag sitter och funderar på vad jag ska skriva om i nästa blogginlägg så ringer telefonen och vem är på tråden om inte Gun-Britt. Nej, vi träffades inte på en logdans för länge sedan (vad jag kan minnas, i alla fall) utan hennes ärende är av en helt annan natur. Hon vill nämligen få över mig till nätverket av nöjda Optimal Telecom-kunder. Men tyvärr måste jag göra henne besviken. Jag har nämligen inte en tanke på att byta tele- och bredbandsleverantör just nu.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så gör vår inre tröghet att vi ofta är förändringsobenägna. Det gamla invanda känns tryggt, även om vi rent rationellt inser att det kanske finns bättre alternativ. Där har vi förklaringen till att en del personer fortfarande lyssnar på rixtöntarna trots att det låter som det gör. Dessa stackars lyssnare har sannolikt blivit så avtrubbade att de inte längre orkar byta kanal. De drunknandes fåfänga sprattlanden mattas av mer och mer innan de slutligen sjunker ner i muzakträsket, dömda till en ständig dos av ”bäst muzak just nu” på ”Pix FM….”.
Men vi ska inte fördjupa oss i etermediernas värsta skräckexempel. Nej, åter till Fränsta. Ja, det är där hon sitter, Gun-Britt. På ett callcenterföretag som heter Telab i Fränsta i Medelpad. Fränsta ligger rätt nära Stöde, som är berömt för sin skylt med texten ”Om du bodde i Stöde så vore du hemma nu” som står mitt i samhället. Jag skrattar lika gott varje gång jag kör förbi den. Telab är ett av företagen som säljer in tjänster åt Optimal Telecom – ett företag som jag faktiskt inte hade hört talas om tidigare. Vilket enligt Gun-Britt beror på att de enbart förlitar sig på telefonsäljare och inte gör reklam på annat sätt.
Även om jag börjar med att förklara att jag inte tänker byta abonnemang (den inre trögheten, ni vet) så tar jag i alla fall tillfället i akt att ställa några frågor till Gun-Britt. Hur är det att jobba på ett callcenter? Man kan ju tycka att det borde bli rätt stressigt, med de 350-400 samtal per dag som ska klaras av. Nio avslut per dag ger en provision utöver den fasta lönen.
Men vad som komplicerar saken är enligt Gun-Britt att de flesta har Telia-abonnemang och inte vill byta. Den inre trögheten, ni vet. Telia är störst i branschen, som tvåa kommer Tele2 och som trea Optimal Telecom. Jag lär mig också att Optimal Telecom faktiskt är ett dotterbolag till Tele2 och konkurrerar med moderbolagets motsvarande tjänster genom att hela tiden ligga avgiftsmässigt under andra teleleverantörer, alltså på samma sätt som bensinbolagen följer varandras prissättning. Prisstatistik kommer från sint.se.
Efter att ha jobbat kommunalt i många år tycks Gun-Britt tycks trivas riktigt bra på företaget, där hon jobbat sedan i februari. Men är det då inte stressigt? Vad gör du när det börjar att ta emot, all säger nej och det känns som om det är lögn i h-e att komma vidare?
”Tar en kopp kaffe. Sedan är det bara att köra vidare. Det gäller att ligga på hela tiden”.
Innan vi avslutar samtalet så räknar Gun-Britt upp ett antal mervärden med sitt företag och bland annat då ”snygga säljare”. Ja, hur det är med den saken kan jag inte bedöma men helt klart så har du en behaglig telefonröst, GB! Funderat på radiobranschen? Jag lägger på och återgår till vardagens plikter samtidigt som jag önskar dig och dina kolleger i Fränsta en trevlig helg och lycka till med de nio avsluten. Kör hårt!
Läs även vad andra bloggar skriver om call center, Fränsta, rixtöntarna, telemarketing, Optimal Telecom, Telab, bloggar, motivation
Prenumerera på min blogg (RSS) och Kommentarer (RSS).
Tags: bloggar, call center, Fränsta, motivation, Optimal Telecom, rixtöntarna, Telab, telemarketing